середу, 5 червня 2019 р.


Конспект уроку "Антарктида – найхолодніший материк" для учнів 4 класу (Джерело)


Тема. Антарктида – найхолодніший материк.
Мета : ключові вміння вчитися — самоорганізовуватися до навчальної діяльності; соціальна - брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи  групи,  загальнокультурна - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури; здоров’язбережувальна: слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування ,  предметні – ознайомити учнів із особливостями розташування материка Антарктида, розвивати просторову уяву, вміння працювати із картою. Вчити складати розповіді про вивчений материк, виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: телевізор, картки для індивідуальної роботи, картки для роботи в групах, підручник з природознавства для 4 класу, контурна карта  світу, лінійка, простий олівець, фотоілюстрації , відеоматеріали «Льодовики Антарктиди невпинно сповзають до океану» , «Полярна станція «Академік Вернадський», «Озонова діра ».
 
Хід уроку
I. Вступна частина
1. Організаційний момент
1.1 Привітання учнів.
Продзвенів уже  дзвінок,
Починається урок.
Сьогодні він незвичний
І мандрівний, і таємничий.
Тож повернімося обличчям до гостей
І лагідно скажімо: «Добрий день!»
Спочатку сідають дівчата-краса нашого класу, а потім-хлопчики-його сила та мужність.
2.     Підсумок фенологічних спостережень.
Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна. Яка пора року господарює?
- Як називається місяць? Чому? Як наші предки називали лютий?
-  (Місяць, що має люту вдачу. В лютому характерні пронизливі сніговії, колючі морози, вітри й перемети. Про це свідчать і попередні назви місяця: крутень, зимобор, криво доріг, казибрід, межень (межа між зимою та весною)
-  Які зміни відбулися у неживій природі з настанням зими?
-  (З 21 грудня Сонце почило підніматися вище над горизонтом. Таким чином температура підвищується. Дні поступово довшають. Земля ще  покрита снігом. А у зв’язку з коливанням температури від позначки «мінус» до нуля і вище, на дорогах ожеледиця.)
-  Які зміни відбулися у живій природі?
                (Рослини знаходяться у стані спокою.
Птахи мешкають поблизу людських домівок .
Щодо звірів, то одні сплять, інші полюють. У лютому у ведмедиці народжуються ведмежата.
 Люди одягаються тепліше.)
    Які зміни відбуваються в природі? (Дні стали довшими, а ночі коротшими. Повітря теплішає, сонечко світить все більш.
Вправа «Синоптик» (план на екрані)
Яка зараз пора року?
Який сьогодні день?
Яке число і місяць?
Яка температура повітря?
Який стан неба? (Ясне, вкрите хмарками, похмуре)
Який колір неба? (Голубе, сіре, прозоре, світле, темне)
Чи видно сонце? Як воно гріє?
Чи є вітер? (Сильний, помірний, слабкий, лагідний, холодний; шепоче, завиває, свище)
Чи є опади? (Дощ, сніг, град, туман.)    

А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці вам погоди. Приємного всім настрою.
3. Перевірка домашнього завдання
3.1.Природничий диктант.
1)    Батьківщина картоплі, помідорів, шоколадного дерева. (Південна Америка) 
2) Який материк є найтеплішим? (Африка) 
3) На якому материку мешкає кенгуру? (Австралія) 
4) Як називається найбільший острів? (Гренландія) 
5) Який материк є найбільшим? (Євразія) 
6) ) Тільки на цьому материку зустрічається секвоя і бізон. (Північна Америка) 

Африка

Євразія

Південна Америка

Гренландія

Північна Америка

Австралія
Ключ:
2
5
1
4
6
3
3.2. Гра «Так чи ні?» (за допомогою сигнальних карток)
- Кенгуру — символ Австралії. (Так)
- В Австралії росте рідкісна рослина — евкаліпт. (Так)
- В Австралії не росте пляшкове дерево. (Ні)
- В Австралії не водиться сумчастий ведмідь коала. (Ні)
- В Австралії мешкає кенгуру. (Так)
- В Австралії не водяться звірі, які вилуплюються з яєць,— качкодзьоб і єхидна. (Ні)
4. Постановка мети і завдань уроку
1)Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
     Сьогодні девізом нашого уроку я вибрала китайську мудрість:
«Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся».
2) Бесіда.
- Ми з вами вивчили вже 5 материків. Вам відомі вже особливості кожного з них.
Давайте спробуємо, використовуючи префікс «най», одним словом описати кожен вивчений материк:
- Африка –  най….(жаркіший)
- Австралія - най .... (менший)
- Південна Америка - най....(контрастніший)
- Євразія – най ... (більший)
- Північна Америка – най .... (різноманітніший)
3) Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
            - Сьогодні ми вирушаємо у наукову експедицію до останнього незвіданого материка. Подорож зможе дати відповіді на загадки, які ставить цей материк, і доторкнутися до таємниць, які він  оберігає.  Напрямок нашого руху крайній південь Землі.
     Антарктида... Чи не віє льодом і холодом від цієї назви? Антарктида, неначе величезна крижина, застигла за Південним полярним колом Землі. Ніде на нашій планеті немає таких суворих природних умов. Як тільки не називають цей материк - «королева холоду», «безлюдний континент», «край Землі», «заповідник науки»... Але мало хто з Вас знає, що колись давно Антарктида не була материком холоду, бо лежала у більш теплих широтах. Про це свідчать знайдені в її надрах залишки організмів, що мешкали в теплому вологому кліматі. «Мандрування» Антарктиди закінчилося за Полярним колом. І природа материка стала зовсім іншою…
- А якою вона стала, про це ми і поведемо мову під час нашої експедиції.
4) Повідомлення теми і мети уроку.
До уроку приготуйтесь, на роботу налаштуйтесь.
Будемо активно працювати
й нові знання про материк Антарктиду здобувати.
- Тема нашої експедиції «Антарктида – найхолодніший материк». І сьогодні ми  під час неї повинні дослідити  такі питання :
1. Географічне положення Антарктиди.
2. Форми земної поверхні.
3. Відкриття Антарктиди.
4. Природа і клімат материка.
5. Річки,  озера Антарктиди.
6. Корисні копалини.  Населення.   (на дошці план вивчення материка)

-Які особистісні якості та вміння нам будуть потрібні, щоб подолати цей величезний шлях і домогтися поставленої мети? (Витривалість, дисциплінованість, уважність, спостережливість та ін.)
Наша експедиція в холодну, сяючу льодом і снігом Антарктиду починається!
ІІ. Основна частина. Вивчення нового матеріалу
1. Географічне положення
Робота з атласами та картою
-В якій частині (південній чи північній) і в якій півкулі знаходиться цей материк?
-Якими і скількома океанами омивається ?
-Якого кольору? Чому?
-Чи є ще материки такого забарвлення?
- Покажіть на карті.
Практична робота з картою материків та океанів, бесіда з елементами розповіді
- Розгляньте карту півкуль. Знайдіть на ній материк Антарктида. Антарктида - шостий материк Землі. Це невеликий материк, за площею приблизно вдвічі більший від Австралії.
У яких півкулях розташований материк Антарктида? (Антарктида розташована у Південній півкулі Землі.)
- Антарктида — материк, що розташований довкола Південного полюса Землі.
- Які материки є близькими сусідами з Антарктидою, а які — дальніми? (Найближче до Антарктиди розташований материк Південна Америка.)
Від інших материків Антарктида відокремлена величезними океанічними просторами. (Показую на карті.)
Які океани омивають материк? (Материк Антарктиду омивають води трьох океанів: Тихого, Індійського, Атлантичного).
- Океани утворюють ряд морів, що неглибоко вдаються в суходіл. Прибережні океанічні води та прилеглі острови разом з Антарктидою об’єднуються під спільною назвою Антарктика.
Прийом «Географічна розминка»
- Схарактеризуйте географічне положення Антарктиди.
- Чому Антарктиду було відкрито пізніше за інші материки?
-Що таке Антарктика?
2.Форми земної поверхні материка Антарктида.
Розповідь з елементами бесіди
- Розгляньте фізичну карту материка Антарктида. Які форми земної поверхні тут переважають? Чи можемо ми одразу відповісти на це питання? Чому? (Земля схована під товщею льоду, тому однозначно сказати не можна одразу)
- Розгляньте зображення Антарктиди (карта). Поверхня материка вкрита потужним льодовиковим покривом. Він нагадує купол, трохи піднятий у центрі. Середня товщина льодового покриву до 2 км, у центральній підвищеній частині вона перевищує 4 км. Із-за потужного льодового покриву Антарктида є найвищим материком Землі.
Під льодовиковим покривом розташовані гори й рівнини. Через материк тягнуться високі Трансантарктичні гори. Найвища вершина гір — гора Вінсон її висота сягає понад 5 км. Розгляньте її зображення (на малюнку).
В Антарктиді продовжується гороутворення, про що свідчить наявність діючого вулкану Еребус.
   Льодовики Антарктиди безперервно рухаються від центру до країв материка. Там вони поступово сповзають в океан. На узбережжі край льодовика відколюється і утворюється айсберг. Розгляньте його зображення (малюнок).
Поблизу узбережжя зустрічаються антарктичні оази — це невеликі ділянки суходолу, вільні від льоду. Вони нагадують кам’янисті пустелі, серед яких іноді розташовані невеликі озера.
-Отже, які форми земної поверхні є в Антактиді?(льодовиковій покрив, гори, рівнини, айсберги, антарктичні оазиси, які нагадують пустелі)
3. Відкриття Антарктиди
-Члени довідкового бюро зараніше, готуючись до експедиції, з'ясували питання, як було відкрито цей материк.
Походження назви материка повязане... з небом. Арктос – так називали стародавні греки сузіря Великої Ведмедиці. А район земної поверхні довкола Північного полюса, що лежить під цим сузірям, дістав назву Арктика. А протилежний Арктиці район довкола Південного полюса Землі називають Антарктикою (анти означає навпроти). Звідси й назва Антарктида – навпроти Арктики.
Розповідь «пошукової групи » про відкриття Антарктиди. Презентація.
Відкриття “шостого материка” – яскрава та дискусійна сторінка в історії географічних відкриттів. Різні народи по-різному визначають першовідкривача Антарктиди.
Так англійці вважають першовідкривачем Південного материка Джеймса Кука. Він справді здійснив плавання навколо, як нам тепер відомо, Антарктиди .
На той час вчені вважали, що на півдні існує південний материк, який має забезпечувати рівновагу північної та південної півкуль.
Він сподівався відкрити таку ж квітучу та багату землю, як південна Америка. Джеймс Кук не дістався Південного материка, хоча і був переконаний в тому, що він має існувати.
Але зробити це таки вдалося через 45 років мореплавцям Михайлу Лазарєву та Фадею Беллінсгаузену. На шлюпах «Восток» і «Мирний» експедиція вміло пройшла через кригу до невідомої «білої плями». Моряки йшли невідомими морськими просторами, лід намерзав на оснастці суден, сніг засипав палубу. Проте мореплавці мужньо просувалися далі на південь на парусних кораблях. Вони близько підійшли до берегів материка, зробили опис берегів, визначили межі материка, нанесли на карту кілька островів, миси, затоки. Так 16 січня 1820 року було відкрито Антарктиду – важкодоступний материк, що останнім знайшов своє місце на карті.
Перші антарктичні дослідження проводилися мореплавцями, яких в першу чергу приваблювали не нові знання,  а можлива нажива. 
Невивчена, холодна та загадкова земля приховувала у собі багато невідомого і вабила дослідників всього світу.(1 учень)
Перегляд фото  про станцію «Академік Вернадський».  Фото станції.
Довідкове бюро про станцію Академіка Вернадського
На материку здійснюють наукові дослідження майже 40 міжнародних станцій. Серед них є й українська науково-дослідна станція «Академік Вернадський»
Довідка: Вернадський Володимир Іванович – український філософ, природознавець, мислитель, засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, космізму. Один із засновників Української академії наук. Засновник наукової бібліотеки в Києві (нині названої його ім'ям). Збагатив науку глибокими ідеями.
На материку Антарктида у 1947 році англійці вирішили заснувати повноцінну цілорічну метеорологічну  станцію. Станція була названа базою «F», а в 1977 році була перейменована в станцію «Фарадей».
Українські полярники підняли синьо-жовтий прапор над станцією 6 лютого 1996 року. Станція отримала назву «Академік Вернадський». 
Чисельність української експедиції зазвичай не перевищує 15 осіб, в основному вчених.
Зокрема, метеорологи - станція орієнтована насамперед на вивчення клімату.
Чим ясніша погода, тим більше роботи. Раз на тиждень - зв'язок з Києвом. Погожими літніми днями (в Україні в цю пору святкують Різдво)
– підкоряють льодові гори поблизу станції.
Зараз на материку функціонують 34 постійних станції і стільки ж сезонних. Якою буде подальша доля материка спрогнозувати важко. Його майбутнє в руках людства.  (2 учень)
Отже:
-                     Як  називається українська станція?
(Станція Академіка Вернадського)
-                     Коли вона була створена?
(6 лютого 1996року)
-                     Що вивчають на даній станції?
-                     (Клімат)
        Але чи не найбільше успіхів досягли українські полярні біологи, які спостерігають за життям на континенті й під водою. На основі антарктичних мікроорганізмів вони створили ліки проти онкології та запалень. Частина препаратів зараз проходять доклінічні дослідження. А протиопікова мазь, вироблена на "Академіку Вернадському", вже допомагає пораненим бійцям АТО.(3учень)
Українські вчені досліджують  ще льодовики, прибережні води, впливу суворих природних умов на організм людини.
4. Природа і клімат
Робота нашої експедиції продовжується. Будемо досліджувати природу і клімат.
Перегляд відео
-Яку природу ви побачили?
-Які звуки почули?Як ви гадаєте, що це за звуки?

- Кліматичні умови материка. Розповідь вчителя
   Антарктида - це велетенська льодова пустеля. Материк майже повністю вкритий товщею льоду, від якого відокремлюються айсберги — крижані гори. У межах Південного океану за підрахунками дослідників налічується близько 200 тис. айсбергів. Тут можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік. Тільки на цьому материку розрізняють протягом року не пори року, а полярну ніч та полярний день, які тривають по півроку. 
     Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Вся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин. 
      Людина знає вже багато про природу материка, але безліч таємниць ще не розкрито. 
Погодні умови
Розповідь з елементами бесіди
- Розгляньте малюнок із зображенням теплових поясів Землі . У яких теплових поясах розташована Антарктида?
- Антарктида розміщена в холодному тепловому поясі. Взимку, коли настає полярна ніч, енергія Сонця не потрапляє на материк. Там лютують морози. У центральних районах материка температура повітря опускається понад -70 °С, а на узбережжі сягає до —35 °С. Там тепліше.
На науковій станції «Восток» була зареєстрована найнижча температура повітря на Землі: —89,2 °С, а на поверхні снігу —90 °С. Цей район Землі називають Полюсом холоду.
Улітку, коли настає полярний день, на материк сонячного тепла надходить більше, ніж одержує спекотна Африка. Проте майже 9/10 сонячної енергії білосніжна крижана поверхня Антарктиди відбиває назад у космічний простір. У центральних районах материка температура повітря опускається до —30 °С. На узбережжі материка влітку — близько 0 °С.
В Антарктиді панує ясна вітряна погода, опадів випадає дуже мало, лише у вигляді снігу. З материка дмуть постійні сухі вітри, які проганяють хмари й ще більше вихолоджують крижану поверхню материка. На узбережжі дмуть найсильніші ураганні вітри на планеті. Вони супроводжуються снігопадами.
-Отже, чим вкритий материк?
-Що відокремлюється від льоду?в якому поясі розміщена Антарктида?
-Чи є пори року? Скільки триває день і ніч? Як вони називаються?
-Яка температура повітря взимку?влітку?
-Які дмуть вітри? (постійні сухі, на узбережжі найсильніші ураганні вітри на планеті)
5. Водойми Антарктиди.
- Поміркуйте! Чи є водойми на материку?
- Чи є постійні річки на материку Антарктида? (Антарктида — єдиний на Землі материк, на якому немає постійних річок.) Розгляньте їх зображення (відео).
- Як утворюються річки на материку? (Влітку, коли тануть сніг і лід, до океану течуть потоки талої води. Так виникають антарктичні річки. Деякі з них потрапляють в льодові тріщини і прокладають собі шлях під кригою.)
- Доки існують антарктичні річки? (Існують антарктичні річки протягом 1-2 місяців до настання осінніх морозів, коли танення снігів припиняється.)
Річка  Онікс – найбільша з таких річок. Тече лише влітку до оз. Ванда.
- Чи є озера на материку Антарктида? Які вони — солоні чи прісні? (В оазах і на узбережжях Антарктиди є невеликі прісні і солоні озера.)
- Яка вода в озерах влітку — холодна чи тепла? (Влітку, коли води звільняться від криги, сонячні промені прогрівають воду деяких з них до температури +10°С.)
-Отже, чи є річки?
-Які вони? Як утворюються? Доки існують вони?
-Яка найбільша річка?
6. Корисні копалини. Населення. Робота з підручником
Крім клімату, українська експедиція досліджує поклади корисних копалин, їй вже вдалося розвідати поклади руди та вугілля в районі станції.
Прочитайте. Знайдіть , які корисні копалини є в Антарктиді. А також, що ще ви дізналися нового про цей материк.
Корисні копалини. Розповідь з елементами бесіди
- Розгляньте фізичну карту материка Антарктида. Чи можна за допомогою карти дізнатися, родовища яких корисних копалин є на материку?
- На карті Антарктиди не позначено родовища корисних копалин, але це не означає, що їх там немає. В Антарктиді виявлено поклади корисних копалин: руд металів (заліза, нікелю, міді), палива (кам’яного вугілля, нафти), алмазів. Також є слюда, свинець, цинк, графіт. 80%усіх запасів прісної води планети зосереджені у льодовиках Антарктиди.
- Поміркуйте! Чи можливий видобуток цих корисних копалин у суворих умовах Антарктиди?
- Видобуток корисних копалин у суворих погодних умовах материка пов'язаний з великими труднощами і поки не ведеться.
Населення материка. Розповідь з елементами бесіди
- Які країни розташовані на материку Антарктида?
- На політичній карті світу не позначено жодної країни на Антарктиді, тому що материк не належить жодній державі. Шостий материк Землі — це материк науки, миру та міжнародного співробітництва. В Антарктиді немає постійного населення. На приблизно 40 наукових станціях працюють вчені з різних країн світу. Біля станцій виникли постійні населенні пункти — наукові містечка. Через суворі природні умови дослідники працюють зазвичай не більше року, змінюючи один одного.
Антарктида — материк, який не має кордонів. Він належить усьому людству. Будь-яка діяльність (господарська чи військова), окрім наукової, тут заборонена. Нині відвідують Антарктиду туристи.
-Отже, які корисні копалини є в Антарктиді?
-Чи добувають їх? Чому?
-Чи є корінне населення?
-Якій державі належить?
-Яка діяльність дозволена на материку?
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота в групах.
Кожна експедиція збирає свої дослідження та фіксує їх у журналі, тому і ми підсумки нашої наукової експедиції зафіксуємо у нашому журналі-лепбуці «Антарктида».
А для цього попрацюємо в групах
Ігрупа - робота з контурними картами
Позначити на контурній карті:
-Антарктиду;
-океани, якими омивається материк;
-південний полюс;
-трансантарктичні гори;
-станцію «Академік Вернадський».
ІІ група.
Які існують назви материка? Запишіть їх.
«Королева холоду», «безлюдний континент», «край Землі», «заповідник науки», «царство завірюх і вітрів», «світовий холодильник»...

Запишіть відповіді
Площа Антарктиди

Товща крижаного покриву



Який материк знаходиться найближче

В якій частині (південній чи північній)  і якої півкулі знаходиться


ІІІ група. Форми земної поверхні. Річки, озера Антарктиди, океани, що омивають материк.
Заповнити таблицю
Чи є річки , озера ?

Коли утворюються річки?І як?

Найбільша річка

Океани ,що омивають материк

     Вибрати форми земної поверхні і наклеїти на аркуш
(льодовиковий покрив, гори, рівнини, айсберги, антарктичні оазиси, які нагадують пустелі)

IV група. Клімат Антарктиди (температура повітря, опади, вітри.)

Клімат Антарктиди
Полярний день триває



Полярна ніч триває



Температура
Взимку у центральних районах              , на узбережжі
Тому Антарктида – най ...
Влітку  у центральних районах             , на узбережжі

Вітер


Опади



V група.  Корисні копалини.
Визначити, які корисні копалини є у Антарктиді.
                       Корисні копалини Антарктиди
Вибрати із конверта малюнки тільки тих корисних копалин, які є в Антарктиді
Руди металів (залізо, нікель, мідь), паливо ( кам'яне вугілля, нафта), алмази.


VI група. Населення Антарктиди . Чи належить Антарктида певній державі?  
Довідка
Як відомо, в Антарктиді немає ні населення, ні влади, але є свій власний телефонний код, домен , а також прапор(білий континент на голубому фоні).
В Антарктиді немає постійного населення, але постійно проживають учені та дослідники. Літом, їх кількість складає біля 5 тисяч чоловік, а зимою 1000.
В Антарктиці розташовані численні наукові полярні станції та бази різних країн, на котрих ведуться наукові (біологічні, географічні, геологічні та метеорологічні) дослідження. За Договором про Антарктику, будь-яка країна в наукових цілях має право збудувати свою станцію південніше 60° пд. ш. На теперішній час наукові колективи, чисельністю від 4 000 до 800 чоловік (залежно від сезону), на материку представлені 30 країнами.
Згідно з міжнародним законодавством про Антарктиду та Угодою між урядом України та Великобританії, 07 лютого 1996 року у власність України передана антарктична науково – дослідна станція «Фарадей», яка отримала назву «Академік Вернадський».
Головні напрямки досліджень на станції пов’язані з вивченням атмосфери (зокрема, спостереження за зміною озонового шару), льодового покриву, зміни клімату, змінами в іоносфері та магнітним полем.
Є й наукові відкриття. Зокрема, знайдено бактерії, які активно поглинають важкі метали, розроблено новий спосіб уточнення прогнозу землетрусів.
Дослідження Антарктиди продовжуються.

Населення Антарктиди

Якій державі належить Антарктида?

Головні напрямки досліджень полярних станцій


Діяльність
Наукова, господарська, військова
Оформлення лепбука «Антарктида»
ІV. Підсумок уроку.
Незакінчене речення
-На уроці я дізнався…
Мені найбільше сподобалося на уроці…

Домашнє завдання
Я пропоную вам домашнє завдання на вибір:
-Написати міні-твір на тему «Холодна краса Антарктиди», можна в віршах.
-С.94-96, прочитати текст підручника, відповісти на питання .


Немає коментарів:

Дописати коментар